تداوم رشد قیمت ها در بازار آهن
نوشته شده توسط : آهن پرایس

هفته ای که گذشت برای بسیاری از فعالان بازار آهن بسیار پر التهاب و نگران کننده بود. موج بلند افزایش قیمت ها این سوال را در ذهن آنها به وجود آورد که، چه اتفاقی سبب گشته تا قیمت ها از ۱۰۰ تا  بیش از ۳۰۰ تومان در تمامی مقاطع افزایش یابد؛ مخصوصا در حوزه ورق که جهش بزرگی را تجربه کرد.

اگر به نرخ دلار داخلی، به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر بی نظمی بازار نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که  نهایتا ۲۰ %  از نوسان را می توان به آن مرتبط دانست و اگر به نرخ جهانی ورق  هم نیم نگاهی داشته باشیم،  در می یابیم که روند آن کاهشی بوده است، پس چرا در بازار داخل آتش بر جان تولیدکننده های واقعی و مصرف کنندگان نهایی افتاده است ؟! چرا؟! 

روز گذشته قیمت میانگین کشف شده تختال(اسلب) با فرض ۵درصد افزایش از نرخ شمش خوزستان، ۵۱/۵۴۹ریال  شد که افزایش ۵۳۰ تومانی با آخرین نرخ کشف شده خود داشته است و در مقایسه با با نرخ میانگین فروش ورق B سیاه ضخیم کشف شده اختلاف ۴۰۰ تومانی داشته که اصلا  منطقی به نظر نمی‌رسید! همین افزایش ۵۰۰ تومانی در نرخ اسلب می‌تواند موجب تشدید روند صعودی قیمت‌ها در بازار شود. مشخص نیست به چه دلیل بهای اسلب در بورس کالا کشف نمی‌شود و از نرخ شمش خوزستان قیمت گذاری اسلب صورت می گیرد! از این رو در هفته ای که گذشت در حوزه انواع ورق وضعیت به این ترتیب بود که، ورق های ضخیم سیاه به قیمتی بالای ۸۰۰۰ تومان، ورق های گالوانیزه موجود در انبار با رشد ۵۰۰ تومانی در محدوده ی ۱۱۰۰۰ تومان و ورق روغنی با حکم ورق طلا در بازار آن در جریان بودند. 

کارشناسان معتقدند که حجم معاملات در ماههای پایانی سال طبق روال سالیان گذشته بخصوص در اسفندماه کاهش خواهد داشت. از این رو بیشتر محصولات تحویلی در اسفندماه  با کاهش خریدار روبه رو خواهد شد و احتمال تعدیل قیمت ها نیز اندکی به چشم می خورد. به هرحال جلسات و تصمیماتی که مسئولین در وزارتخانه می گیرند تا کنون نتوانسته  در کوتاه مدت بر بهبود بازار تاثیر بگذارد ولی شاید در بلندمدت موجب تثبیت و تعدیل قیمت های افسارگیسخته گردد.

 





:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: